گفت‌وگو|

دامغانی: «پیاتزا» رزومه و شرایط بهتری از «وبر» و «دال‌زلتو» دارد/ تعدادی از اعضای کمیته فنی فقط نمی‌خواستند از چشم داورزنی بیفتند 

7:45 - 13 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۳۲۵
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
دامغانی: «پیاتزا» رزومه و شرایط بهتری از «وبر» و «دال‌زلتو» دارد/ تعدادی از اعضای کمیته فنی فقط نمی‌خواستند از چشم داورزنی بیفتند 
کارشناس والیبال گفت: امیدوارم طبق گفته رییس فدراسیون تا چند روز آینده وضعیت کادرفنی تیم ملی نهایی شود.

محمدرضا دامغانی در گفت‌وگو با میزان، درباره پروسه طولانی انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال، اظهار داشت: طبیعتا روند انتخاب و معرفی سرمربی تیم ملی پس از پایان لیگ ملت‌ها کمی طولانی شده و امیدوارم طبق گفته رییس فدراسیون تا چند روز آینده وضعیت کادرفنی تیم ملی نهایی شود. سال‌هاست که گزینه‌های مختلفی چه از زمان داورزنی و چه از زمان ریاست تقوی روی میز رییس فدراسیون بوده و گزینه‌های سرشناسی هم که اخیرا مطرح شده قطعا شرایط والیبال کشورمان را از طرق مختلف آنالیز می‌کنند و متاسفانه به دلیل نتابج ضعیف تیم ملی در سال‌های اخیر و سقوط در رنکینگ جهانی اقبال مربیان بزرگ برای قبول سرمربیگری تیم ملی ایران نسبت به سالیان گذشته کمتر شده است و قطعا همین کار تقوی برای استخدام سرمربی سرشناس را سخت‌تر کرده است. 

انتخاب اول مربیان بزرگ بین ژاپن و ایران قطعاً ژاپن خواهد بود

کارشناس والیبال تاکید کرد: به نظرم اگر ۱۰ مربی سرشناس جهان پیشنهادی از ایران و ژاپن داشته باشند، قطعا انتخاب اولشان بین این دو گزینه، تیم ملی ژاپن خواهد بود که دلایل مختلفی دارد از جمله زیرساخت‌های کم نظیر ژاپنی‌ها، لیگ باکیفیت و پرستاره و تیم ملی در اوج با رنکینگ بالا. بنابرین خواسته‌های ما از مربیان در این مقطع فعلی باید منطقی و براساس پتانسیل بازیکنان و داشته‌های فنی باشد.

وی با اشاره به تاثیر افت تیم‌ملی در میزان اقبال مربیان برای قبول هدایت تیم ملی والیبال ایران، گفت: سرمربیان بزرگ در انتخاب تیم‌هایشان مواردی مانند بار فنی بازیکنان در اختیارش، خواسته‌های فدراسیون و پروسه زمانی در نظر گرفته شده برای رسیدن به اهداف را در نظر می‌گیرد. قطعا مربیان بزرگ هم زمانی که هدایت تیمی را بپذیرند دنبال نتیجه‌گرفتن و پربارتر کردن رزومه‌شان در کنار مسائل مالی هستند، زیرا والیبال ایران نسبت به ۷-۸ سال اخیر به اصطلاح آن مغازه دونبشی نیست که مشتری داشته باشد. بخش عمده‌ای تاخیر در انتخاب سرمربیان بزرگ هم مربوط به فاکتور‌هایی است که اشاره کردم. 

دامغانی تاکید کرد: من هم موافق سرمربی بزرگ و سرشناس خارجی هستم که تا حدودی با فرهنگ کشورمان و نوع نگرش بازیکنان آشنا باشد و اعتقادی به سرمربی ایرانی در این مقطع ندارم. والیبال ایران نیاز به سرمربی مدیر و کاریزماتیک با برنامه بلند مدت دارد.

تعدادی از اعضای کمیته فنی در زمان داورزنی برای حفظ صندلی فقط نظرات او را تایید می‌کردند

کارشناس والیبال درخصوص عدم تشکیل کمیته فنی در دوره ریاست تقوی برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال، خاطرنشان کرد: برای توصیح بهتر باید فلش‌بکی به زمان ریاست داورزنی بزنم در آن مقطع جلسات متعدد کمیته فنی تشکیل می‌شد که تعدادی از افراد حاضر در کمیته فنی گزینشی بودند و عده‌ای دیگر براساس تجارب و رزومه‌ای که داشتند. در ابتدای جلسات داورزنی صحبت‌هایی درباره مشکلات، چالش‌ها و آخرین وضعیت مذاکرات و گزینه‌های در دسترس از نظر توقعات مالی و شرایط حضورشان انجام می‌داد و داورزنی هم تلویحا نظر خودش را به عنوان رییس فدراسیون درخصوص تک‌تک گزینه‌ها و به میزان موافقتش با هرکدام از مربیان را اشاره می‌کرد، اما متاسفانه تعدادی از افراد کمیته فنی برای حفظ جایگاه و صندلی‌شان در این کمیته یا برای آنکه از چشم داورزنی نیفتند و یا برای برخی حساب و کتاب‌های‌شان همواره همسوی رییس فدراسیون صحبت می‌کردند و نظرات اصلی‌شان در خصوص گزینه‌ها را نمی‌گفتند. 

متاسفانه نظرات دوستان پیش از کمیته فنی با زمان جلسه زمین تا آسمان تفاوت داشت

وی افزود: در واقع افراد حاضر در جلسات کمیته فنی دو دسته بودند که عده‌ای فقط برای رضایت خاطر ریاست فدراسیون و تایید نظراتش صحبت می‌کردند و عده محدود دیگری هم با دلایل مختلف فنی و والیبالی داشتند و نظراتشان را صریح اعلام می‌کردند. داورزنی هم باتوجه به خروجی نطرات افراد در جلسات کمیته فنی در نهایت تصمیم نهایی را می‌گرفت. بعضاً حتی متأسفانه دیده می‌شد برخی از همین دوستان قبل از جلسه کمیته فنی یک سری نظرات تند و مخالف داشتند، اما در جلسات کاملاً همسوی رییس فدراسیون می‌شدند و رنگ عوض می‌کردند.

تعداد منتقدان در کمیته فنی در زمان داورزنی کمتر از انگشتان یک دست بود

این مربی والیبال اضافه کرد: متأسفانه تعداد نفراتی که در جلسات کمیته فنی در زمان داورزنی نظرات والیبالی و مستدل داشتند، کمتر از انگشتان یک دست بودند و جالب آنکه پس از کسب نتایج خوب بود می‌گفتند حاصل نظرات‌شان بوده، اما پس از نتایج ضعیف در قامت‌ منتقد ظاهر می‌شدند. تقوی هم در زمان داورزنی به خاطر جایگاهش در جلسات کمیته فنی بود و احتمالاً به همین دلایل کمیته فنی برای انتخاب سرمربی را منحل کرد، اما بارها اشاره کرده که از نظرات کارشناسان مختلف مشورت می‌گیرد، ولی امیدوارم نظرات دوستان کارشناس و مشورت‌دهنده به رییس فدراسیون دلسوزانه باشد و نه از روی منفعت شخصی.

مربیان ایرانی نمی‌توانند در مقطع فعلی آورده‌ای برای والیبال ایران داشته باشند

دامغانی درباره نشستن سرمربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی والیبال، گفت: روسیه با تمام بضاعت و افتخاراتش در والیبال جهان، در مقطعی از مربی فنلاندی استفاده کرد و حتی لهستان از سرمربی صربستانی بهره می‌برد یا هدایت فرانسه برعهده یک ایتالیایی است. در دنیای حرفه‌ای ورزش دیگر بحث ملیت مطرح نیست و برنامه و اهداف تعیین کننده حضور یک سرمربی روی نیمکت تیم‌های مختلف ملی است. سرمربی جدید باید آورده‌ای برای والیبال کشورمان داشته باشد و با تمام احترام به مربیتن داخلی باید تاکید کنم در حال حاضر در ایران مربی نداریم که بتواند آورده‌ای برای تیم‌ ملی والیبال داشته باشد.

پیاتزا شرایط و رزومه بهتری نسبت به وبر و دال‌زاتو دارد

وی در پایان درمورد گزینه‌های نهایی فدراسیون یعنی پیاتزا، دال‌زاتو و خاویر وبر، اظهار کرد: چون هیچ‌کدام از ما آشنایی نزدیکی با پیاتزا، دال‌زاتو و خاویر وبر نداریم و آن‌ها را براساس داشته‌ها و رزومه‌شان در تیم‌‌های اخیرشان بررسی می‌کنیم، اما باید در انتخاب سرمربی از سوی فدراسیون باید خواسته‌ها و توقعاتمان با نوع نگرش آن سرمربی تطابق داشته باشد. والیبال ایران به یک سرمربی مدیر نیاز دارد؛ برای نمونه کواچ باوجود رزومه و دانش فنی از نظر مدیریتی نتوانست در تیم ملی بر بازیکنان غالب شود، اما هر ۳ گزینه نهایی فدراسیون به نظرم می‌توانند موفق باشند. در کل مربیان ایتالیایی در جهان والیبال پیشرو و صاحب نظر هستند و به نظرم‌ روبرتو پیاتزا به دلیل حضور در تیم ملی هلند و باشگاه میلانو شرایط بهتری از وبر و دال‌زاتو برای موفقیت در تیم ملی ایران دارد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *